Nou canal de WhatsApp i formulari web per alertar i informar sobre estafes digitals
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha posat en marxa un canal d'avisos i alertes de ciberseguretat a través de WhatsApp, amb l'objectiu de facilitar informació de servei a la ciutadania sobre estafes i amenaces digitals amb gran afectació. Aquesta nova eina permet rebre notificacions en temps real sobre possibles fraus o riscos relacionats amb l'ús d'internet i les noves tecnologies.
Aquesta actuació se suma a les alertes que ja es publiquen a l'espai web de l'Agència de Ciberseguretat i a través de les seves xarxes socials. A més, ja està habilitat un formulari web perquè la ciutadania pugui comunicar les ciberestafes que detecti, contribuint així a una resposta més àgil i a una millor protecció col·lectiva. El formulari està disponible aquí.
Aquestes mesures arriben en un context de fort increment de les estafes digitals. Segons dades del Ministeri d'Interior, només durant el 2024 es van registrar a Catalunya 71.772 denúncies per estafes cibernètiques, és a dir, gairebé 200 denúncies diàries. A més dels fraus habituals (trucades, correus electrònics i SMS), han augmentat les estafes a través de WhatsApp, Telegram i codis QR.
Per això, estar informats s'ha convertit en una eina fonamental per prevenir aquests riscos. El canal de WhatsApp es pot seguir i activar fàcilment des del següent enllaç:
https://shorturl.at/J5F12
Des de l'Ajuntament, animem a tota la ciutadania a activar aquest servei i a fer ús del formulari per col·laborar en la detecció i prevenció d'estafes digitals. La ciberseguretat és responsabilitat de tothom i estar informats és la millor manera de protegir-nos.
Principals tipus d'estafa digital amb suplentació d'identitat
L'Agència de Ciberseguretat ha identificat diversos tipus d'estafes digitals que afecten especialment a la ciutadania:
- Phising: correus electrònics que simulen ser d'entitats fiscals o empreses conegudes i redirigeixen a pàgines falses per robar dades personals o bancàries.
- Smishing: missatges de text (SMS) amb enllaços maliciosos que aparenten ser legítims.
- Vishing: trucades telefòniques fraudulentes on es demanen dades o s'intenta instal·lar programari maliciós.
- Suplantació d'identitat: robatori de dades personals que s'utilitzen per fer compres, contractar serveis, demanar crèdits o crear perfils falsos.
- Fraus a les xarxes socials: perfils falsos, suplentació d'empreses o figures públiques i continguts enganyosos o manipulats.
- Estafes en el lloguer d'habitatge: anuncis falsos o suplantació d'identitat per fer pagaments per pisos inexistents.
- Ofertes de feina falses: anuncis laborals fraudulents que demanen diners o dades personals simulant ser empreses reals.
Com protegir-se?
Per reduir el risc de ser víctima d'aquestes estafes digitals, es recomana:
- No compartir dades personals ni bancàries a través de canals no verificats.
- Comprovar sempre l'origen dels missatges, enllaços i trucades que generin dubtes.
- Utilitzar sistemes de doble autenticació i mantenir els dispositius protegits amb antivirus actualitzat.
- Informar de qualsevol sospita o intent d'estafa a través del formulari oficial de l'Agència.
Des de l'Ajuntament, animem a tota la ciutadania a seguir el canal oficial de WhatsApp, a consultar les alertes de ciberseguretat i a fer ús del formulari per comunicar possibles estafes. Estar ben informats i actuar amb precaució és clau per protegir-nos en l'entorn digital.