Santa Eugènia de Berga dona suport a la ILP per l’educació 0-3
Des de la Regidoria d’Educació de Santa Eugènia de Berga s’ha donat suport a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) sobre l’educació 0-3, perquè creiem fermament que rebre una educació pública i de qualitat és un dret fonamental dels nostres infants.
El compromís del consistori va més enllà de les paraules, i es materialitza en projectes, inversions i, en aquest cas, en el recolzament actiu a una reivindicació per a una regulació absolutament necessària que doni cobertura a l’etapa educativa de 0 a 3 anys.
Tot va començar fa tres anys amb l’impuls de la Berta Vila, professora de la Universitat de Vic i mestra d’educació infantil; la Glòria Olmos, directora de les escoles bressol municipals de Vic i també professora universitària; i l’Anna Vila, mestra i directora de la nostra Llar d’Infants Municipal Ralet-Ralet. Totes tres van unir esforços per treballar en la millora de la qualitat educativa del primer cicle d’educació infantil i presentar una proposta de modificació de la llei actual al Parlament de Catalunya mitjançant una ILP.
Diversos estudis internacionals (UNICEF, UNESCO, etc.) han demostrat que els primers anys de vida són fonamentals pel desenvolupament del cervell i les habilitats cognitives, emocionals i socials. En aquesta etapa, el joc, l’afecte i l’estimulació adequada són crucials perquè els infants creixin sans i esdevinguin ciutadans actius i competents.
Després d’intenses reflexions i treball compartit, el moviment “0-3, On tot comença” va definir un seguit de punts irrenunciables per garantir una educació de qualitat en aquesta etapa:
- Concebre totes les hores a la llar com a educatives, incloent rutines, menjars i descansos.
- Hores no lectives per a les educadores, destinades a preparar activitats, fer seguiment individualitzat dels infants, relacionar-se amb les famílies i formar-se contínuament.
- Direccions regulades i formació de qualitat per a totes les professionals. A la nostra llar, aquest requisit ja es compleix.
- Co-docència: dues professionals per aula per reduir les ràtios i garantir atenció personalitzada.
- Recursos adequats per atendre la diversitat, amb detecció precoç de necessitats educatives especials.
- Regulació del calendari i horari escolar, evitant permanències excessives a l’escola bressol.
- Atenció específica per a pobles petits, amb mancomunació de serveis i garantia de qualitat, evitant el tancament de llars d’infants petites
- Sou digne i reconeixement just per a les professionals, ajustat a la importància de la seva tasca.
Val a dir que, pel què fa a la nostra Llar d’infants, estem treballant per implantar tots aquests punts de forma progressiva i adaptada a la propia idiosincràcia de la nostra escola. Aquest dissabte 31 de maig, la proposta va ser presentada a Vic en una jornada organitzada amb el suport de l’Ajuntament de Vic, l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga, la Universitat i les EBM de la ciutat. Més de 300 famílies van gaudir d’espais de joc al Sucre i més de 1.100 professionals d’arreu de Catalunya van participar en una jornada formativa, festiva i reivindicativa amb tallers, experts en educació i nombroses aportacions altruistes. Com va expressar l’Anna Vila, “ens hem convertit en la veu dels infants i de les professionals” per impulsar un canvi que no s’aturarà fins que es vegin resultats concrets. Podeu veure la notícia completa al 9 Nou.