Santa Eugènia de Berga tindrà un carrer dedicat a Joan Vila

Dimecres, 4 de febrer de 2026

El passat dimecres 21 de gener de 2026, el Ple de l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga va acordar per unanimitat donar el nom de carrer de Joan Vila a un nou vial del sector centre, en reconeixement a la trajectòria esportiva i la memòria del ciclista santaeugenenc.

Joan Vila (1945–1967) va ser un ciclista de Santa Eugènia de Berga que va arribar a competir al més alt nivell del ciclisme nacional i internacional durant la dècada dels anys seixanta. Entre els seus principals èxits esportius destaquen la victòria al Gran Premi de Catalunya de 1965, la segona posició al Campionat de Barcelona (Setmana Catalana), el sisè lloc a la Volta a Andalusia, així com diversos triomfs en proves d’àmbit estatal, fets que el van situar com un dels ciclistes catalans amb més projecció del seu temps.

Malauradament, Joan Vila va morir prematurament als 22 anys a causa d’una pulmonia, quan la seva carrera esportiva es trobava en plena projecció. Pocs mesos després de la seva mort, es va celebrar a Santa Eugènia de Berga una cursa ciclista d’homenatge en la seva memòria, que va comptar amb la participació de figures destacades del ciclisme estatal i internacional, com a mostra del reconeixement que tenia dins el món del ciclisme.

Malgrat els seus èxits, amb el pas dels anys la figura de Joan Vila es va anar esvaint de la memòria col·lectiva fins que, l’any 2023, el veí Genís Pratdesaba la va recuperar en una xerrada a la sala de plens de l’Ajuntament, que va ser un èxit d’assistència i va permetre que molts veïns i veïnes coneguessin per primera vegada qui havia estat Joan Vila i quin paper havia tingut en la història esportiva del municipi.

Per tot plegat, l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga considera oportú posar el nom de Joan Vila a un carrer com un acte de record i de reconeixement institucional, i com una eina de preservació de la memòria col·lectiva, perquè la seva figura continuï present en l’espai públic del poble.

El sector centre és un polígon d’actuació urbanística (PAU) que fa molts anys que està pendent d’urbanitzar. La seva urbanització permetrà donar sortida a la punta sud del carrer Tarragona i allargar els carrers Pompeu Fabra i Joan Masnou fins a la carretera B-520, resolent problemes de mobilitat importants a Santa Eugènia de Berga.

Aquesta actuació millorarà de forma significativa la comunicació entre el barri del Rossinyol i equipaments situats al barri de l’Arumí, com l’escola, el casal, el teatre, el CAP i el SAIAR, i contribuirà a descongestionar el trànsit en carrers com el de Lleida.

Amb l’urbanització d’aquest sector, s’hi crearà un nou carrer d’uns 100 metres de llarg, paral·lel a la cara sud del carrer Lleida, que connectarà la carretera B-520 pel costat oest amb el carrer Tarragona pel costat est, i que és precisament el vial que rebrà oficialment el nom de carrer de Joan Vila.

Darrera actualització: 4.02.2026 | 17:36